GEN 3.5 METEOROLOOGILINE TEENINDUS

1 Vastutav teenistus

1.1 Transpordiamet on riiklik lennumeteoroloogia ametkond, kes korraldab lennumeteoroloogiateenuse osutamist.

Tsiviillennundusele osutab meteoroloogiateenust Keskkonnaagentuur (KAUR).

Keskkonnaagentuuri peamaja:

Aadress:Keskkonnaagentuur
Mustamäe tee 33
10616 Tallinn
Tel:666 0901
AFS:Ei ole
E-post:kaur@envir.ee
URL:www.keskkonnaagentuur.ee

Tööaeg: E-R 0800 kuni 1700 LMT.

Ilmaprognooside osakond:

Aadress:Keskkonnaagentuur
Ilmaprognooside osakond
Mustamäe tee 33
10616 Tallinn
Tel:666 0932
Faks:666 0934
AFS:EETNEMHX
E-post:aviamet@envir.ee
URL:www.ilmateenistus.ee, www.lennuilm.ee

Tööaeg: H24

1.2 KAUR teostab Eesti rahvusvahelistel tsiviillennuväljadel meteoroloogilisi vaatlusi ja edastab ilmateateid (täpsem informatsioon on toodud paragrahvis AD 2.11 vastavate lennuväljade kohta).
1.3 Teenust osutatakse kooskõlas Komisjoni rakendusmääruse (EL) nr 2017/373 ja järgmistes Tsiviillennunduse konventsiooni dokumentides sisalduvate sätetega:
Lisa 3 –Rahvusvahelise lennunduse meteoroloogiline teenindamine
Doc 7030 –Regionaalsed lisaprotseduurid
Doc 7754 –Euroopa aeronavigatsiooni plaan
Doc 8896 –Lennundusmeteoroloogia käsiraamat
Doc 014 –Euroopa SIGMETi juhend

Erinevused nendest sätetest on toodud GEN 1.7.

2 Vastutuspiirkond

Meteoroloogilist teenindust osutatakse Tallinna lennuinfopiirkonnas (FIR).

3 Meteoroloogilised vaatlused ja teated

Informatsioon meteoroloogiliste vaatluste ja ilmateadete kohta on välja toodud Tabelis 3.5.3.

Tabel GEN 3.5.3 Meteoroloogilised vaatlused ja teated
Jaama nimi /
Asukohaindeks
Vaatluse tüüp ja sagedus /
automaatne vaatlusjaam
MET teated ja lisainfo
Vaatlussüsteem ja koht(ad)
Tööaeg
Klimatoloogiline info
123456
1) Ei vasta nõuetele.
2) MET REPORT AUTO / SPECIAL AUTO teated koostab AviMet AWOS automaatselt, TREND prognoosi lisab meteoroloog.
KÄRDLA
EEKA
Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj.
H24:

METAR AUTO, SPECI AUTO, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO.

MET üksuse tööajal:

METAR, SPECI.

Väljaspool MET üksuse tööaega:

METAR AUTO, SPECI AUTO.

H24:

MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO.

Automaatne ilmavaatlussüsteem
Tuuleandurid:
146 m FM THR 14;
437 m FM THR 32.
RVR: skateromeetrid
142 m FM THR 14;
437 m FM THR 32.
Pilvekõrgusmõõtjad:
131 m FM THR 14;
666 m FM THR 32.
Temperatuuri ja niiskuse andurid:
146 m FM THR 14;
437 m FM THR 32.
Baromeetrid:
146 m FM THR 14;
437 m FM THR 32.
AVBL 1)1)
KURESSAARE
EEKE
Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj.
H24:

METAR AUTO, SPECI AUTO, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO.

Automaatne ilmavaatlussüsteem
Tuuleandurid:
367 m FM THR 17;
346 m FM THR 35.
RVR: skateromeetrid
367 m FM THR 17;
338 m FM THR 35.
Pilvekõrgusmõõtjad:
445 m FM THR 17;
196 m FM THR 35.
Temperatuuri ja niiskuse andurid:
367 m FM THR 17;
346 m FM THR 35.
Baromeetrid:
367 m FM THR 17;
364 m FM THR 35.
AVBL
PÄRNU
EEPU
Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj.
H24:

METAR AUTO, SPECI AUTO, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO.

Automaatne ilmavaatlussüsteem
Tuuleandurid:
320 m FM THR 03;
362 m FM THR 21.
RVR: transmissomeetrid
TDZ 03 ja 21 lähedal.
Pilvekõrgusmõõtjad:
538 m FM THR 03;
538 m FM THR 21.
Temperatuuri ja niiskuse andurid:
320 m FM THR 03;
362 m FM THR 21.
Baromeetrid:
320 m FM THR 03;
362 m FM THR 21.
AVBL 1)1)
LENNART MERI TALLINN
EETN
Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj.
METAR, SPECI,
TREND (2220-0320 O/R),
WS,
MET REPORT AUTO,
SPECIAL AUTO.2)
Automaatne ilmavaatlussüsteem
Tuuleandurid:
351 m FM DTHR 08;
341 m FM THR 26.
RVR: transmissomeetrid
357 m FM DTHR 08;
1705 m FM THR 26;
344 m FM THR 26.
Pilvekõrgusmõõtjad:
525 m FM DTHR 08;
366 m FM THR 26.
Temperatuuri ja niiskuse andur:
354 m FM DTHR 08.
Baromeeter:
351 m FM DTHR 08.
H24AVBL
TARTU
EETU
Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj.
H24:

METAR AUTO, SPECI AUTO, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO.

Automaatne ilmavaatlussüsteem
Tuuleandurid:
394 m FM THR 08;
313 m FM THR 26.
RVR: skateromeetrid
392 m FM THR 08;
311 m FM THR 26.
Pilvekõrgusmõõtjad:
493 m FM THR 08;
182 m FM THR 26.
Temperatuuri ja niiskuse andurid:
394 m FM THR 08;
313 m FM THR 26.
Baromeetrid:
394 m FM THR 08;
313 m FM THR 26.
AVBL
ÄMARI MILITAAR-
LENNUVÄLI
EEEI
Igatunnine pluss spetsiaalvaatlused.
METAR,
SPECI TREND,
METAR AUTO,
SPECI AUTO.
Automaatne ilmavaatlussüsteem
Tuuleandurid: anemomeetrid
150 m FM THR 06;
150 m FM THR 24.
RVR: transmissomeetrid MID, TDZ 06 ja 24 lähedal.
Pilvekõrgusmõõtjad:
900 m FM THR 06;
900 m FM THR 24.
Temperatuuri ja niiskuse andurid:
THR 06 ja THR 24 tuuleandurite lähedal.
Baromeetrid:
150 m FM THR 06;
150 m FM THR 24.
AVBL
3.1 Rutiinsed regulaarsed (METAR) ja kohalikud meteoroloogilised teated (MET REPORT)

3.1.1 Rutiinsed regulaarsed (METAR) ja kohalikud meteoroloogilised teated (MET REPORT) koostatakse vastavalt Komisjoni rakendusmäärusele (EL) 2017/373 ja ICAO Lisa 3 sätetele.

Teateid edastatakse:

  • KärdlaKuressaare (EEKAEEKE), KuressaarePärnu (EEKEEEPU), Tartu (EETU)
    iga poole tunni järel (20. minutil ja 50. minutil) METAR AUTO / MET REPORT AUTO teated;
  • Pärnu (EEPU)
    iga poole tunni järel (20. minutil ja 50. minutil) METAR AUTO teated;
  • Kärdla (EEKA)
    iga poole tunni järel (20. minutil ja 50. minutil) METAR / METAR AUTO;
  • Tallinna lennuväli (EETN)
    iga poole tunni järel (20. minutil ja 50. minutil) METAR / MET REPORT AUTO teated;
  • Ämari militaarlennuväli (EEEI)
    iga tunni järel (50. minutil) METAR / METAR AUTO teated. Ämari militaarlennuvälja ilmateated on kättesaadavad ka e-maili teel.

Märkus: Automaatse ilmavaatlussüsteemi tehniliste piirangute ja mõõtmisseadmete asukoha tõttu ei võimalda lennuvälja automaatne ilmavaatlussüsteem määrata ilmanähtuseid, pilvehulka, -kõrgust ja -liiki (///) ning nähtavust (NDV) nii täpselt kui inimene. Piloodid peavad pöörama tähelepanu sellele asjaolule kui kasutatakse automaatse ilmavaatluse informatsiooni.

3.1.1.2 Kohalikke ilmateateid (MET REPORT) koostab ja väljastab AWOS AviMet süsteem automaatselt H24.Kohalikke ilmateated levitatakse ainult vastava lennuvälja piires ning andmed on kätte saadavad:

Tallinna lennuvälja TREND maandumiprognoos lisatakse kohalikele ilmateadetele käsitsi.

Kohalikke ilmateateid levitatakse ainult vastava lennuvälja piires ning andmed on kättesaadavad:

  • Lennuväljade AWOS-monitoridel;
  • EETN, EETU ATIS ettekannetes;
  • EETN, EEKE self-briifingu keskkonnas;
  • Lennuliiklusteeninduse üksuste kaudu.
3.2 Spetsiaalsed (SPECI ) ja kohalikud spetsiaalsed ilmateated (SPECIAL)

Spetsiaalsed (SPECI) ja kohalikud spetsiaalsed ilmateated (SPECIAL) koostatakse lisaks regulaarvaatlustele vastavalt Komisjoni rakendusmäärusele (EL) 2017/373 ja ICAO Lisa 3 sätetele.

Spetsiaalsed (SPECI) ilmateated edastatakse riigisiseselt, kohalikud spetsiaalsed ilmateated (SPECIAL) edastatakse vastava lennuvälja piires.

3.2.1 Spetsiaalsed (SPECI) ja kohalikud spetsiaalsed ilmateated (SPECIAL) väljastatakse järgmiste kriteeriumite alusel:

  1. tuule keskmine suund muutub 60° võrra või rohkem võrreldes suunaga viimases ilmateates, kusjuures keskmine tuule kiirus enne ja/või pärast muutumist oli 10 sõlme või rohkem;

  2. tuule keskmine kiirus muutub 10 sõlme võrra või rohkem, võrreldes tuule kiirusega viimases ilmateates;

  3. maksimaalne tuule kiirus muutub 10 sõlme võrra või rohkem, kusjuures tuule keskmine kiirus enne ja/või pärast muutumist oli 15 sõlme või rohkem;

  4. maksimaalne tuule kiirus viimase 10 minuti jooksul ulatub 29 sõlmeni (EEKA, EEKE, EEPU, EETU) või 30 sõlmeni (EETN) ja edaspidisel tugevnemisel iga 10 sõlme võrra sõltumata tuule suunast;

  5. maksimaalne tuule kiirus viimase 10 minuti jooksul ulatub:
    • EEEI: 20 sõlmeni või rohkem tuulesuundade
      130° − 170° ja 310° − 350° puhul;
    • EETN: 25 sõlmeni või rohkem tuulesuundade
      340° − 010° ja 160° − 190° puhul;
    • EEKAEETU, EEKE, EEKA, EEPU, EETU: 23 sõlmeni või rohkem. Ilmavaatlussüsteem AWOS määrab külgtuule suuna vastavalt raja suunale automaatselt. *
  6. meteoroloogiline nähtavus muutub paremaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui meteoroloogiline nähtavus muutub halvemaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 800, 1500, 3000 või 5000 m;

  7. lennuraja nähtavuskaugus (RVR) muutub paremaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui lennuraja nähtavuskaugus (RVR) muutub halvemaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 50, 175, 300, 550 või 800 m;

  8. järgmiste ilmanähtuste või nende kombinatsiooni alguse, lõppemise või intensiivsuse muutumise puhul:
    • allajahtunud sademed,
    • mõõdukad või tugevad sademed (k.a hoogsademed),
    • äike (sademetega),
    • tolmutorm,
    • liivatorm,
    • lehtrikujuline pilv (tornaado või vesipüks);
  9. järgmiste ilmanähtuste või nende kombinatsiooni alguse või lõppemise puhul:
    • allajahtunud udu,
    • lume, tolmu või liiva pinnatuisk,
    • madal lume-, tolmu- või liivatuisk,
    • äike (ilma sademeteta),
    • pugi;
  10. pilvede (BKN või OVC) alumise kihi alampiir muutub kõrgemaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui pilvede (BKN või OVC) alumise kihi alampiir muutub madalamaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 100, 200, 500, 1000 ja 1500 ft;

  11. pilvede hulk madalamal kui 1500 ft muutub järgmiselt:
    • SCT-st või vähemast kuni BKN või OVC-ni, või
    • BKN või OVC-st kuni SCT või vähemani;
  12. taevas on pimendatud ja vertikaalne nähtavus muutub paremaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui vertikaalne nähtavus muutub halvemaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 100, 200, 500, 1000 ft;
  13. õhutemperatuuri tõus 2°C või enam viimases kohalikus ettekandes märgitud temperatuurist.

* EEKA, EEKE, EEPU ja EETU lennuväljadel ei kohaldu rakendusmääruse 2017/373 punktid MET.TR.200(e) (4) ja (5).

3.2.2 Kohalikke spetsiaalseid SPECIAL ilmateateid koostab ja väljastab AWOS AviMet süsteem automaatselt H24. Kohalikke spetsiaalseid ilmateateid levitatakse ainult vastava lennuvälja piires ning andmed on kättesaadavad:

  • Lennuväljade AWOS-monitoridel;
  • EETN, EETU ATIS ettekannetes;
  • EETN, EEKE self-briifingu keskkonnas;
  • Lennuliiklusteeninduse üksuste kaudu;
  • Ämari militaarlennuvälja SPECI teated on saadaval ka e-maili teel.

4 Teeninduse liigid

Teave igal lennuväljal kättesaadavate teeninduste liikide kohta on antud osas AD 2, alalõigus AD 2.11.
4.1 Lennuvälja prognostiline teenindamine
Keskkonnaagentuur (KAUR) osutab Eesti tsiviillennuväljadele prognoosteenust.
4.1.1 Prognoosid lennuväljade kohta

Prognoosid lennuväljade kohta ja korrektiivid nendele koostatakse TAF koodis ja edastatakse rahvusvahelistesse OPMET infopankadesse ja SADIS  keskustesse  AFTN/AMHS kaudu.

Tabel GEN 3.5.4 Prognoosid lennuväljade kohta
Lennuväli
TAF kehtivuse periood
Bülletään
TAF koostamise aeg
TREND
Lennart Meri Tallinn (EETN)0024, 0606, 1212, 1818FTEO31
30 min enne jõustumisaja algust
Olemas
Kuressaare (EEKE)O/R, 2 HR PNFCEO32
HR enne jõustumisaja algust
Ei ole
Kärdla (EEKA)O/R, 2 HR PNFCEO32
Ei ole
Pärnu (EEPU)O/R, 2 HR PNFCEO32
Ei ole
Tartu (EETU)O/R, 2 HR PNFCEO32
Ei ole
Ämari militaarlennuväli (EEEI)
0024, 0606, 1212, 1818FTEO33
30 min enne jõustumisaja algust
Olemas

Lennuväljadel, kus TAF väljastatakse nõudmisel (O/R):
  • tuleb tellimus esitada meteoroloogiateenistuselevastava lennujaama ATS-üksusele;
  • TAF kehtivuse periood on 6 tundi;
  • Regionaallennuväljade TAF põhineb METAR AUTO / SPECI AUTO teadetel.
4.1.2 Maandumisprognoos (TREND)

Maandumisprognoos koosneb lennuväljal oodatavatest märkimisväärsetest meteoroloogiliste tingimuste muutumise lühikirjeldusest ning see prognoos lisatakse METAR teatele.

Maandumisprognoosi kehtivusperiood on 2 tundi arvestades teate, mille osa see on, edastamise ajast.

Maandusmisprognoos väljastatakse Lennart Meri Tallinna lennuvälja ja Ämari militaarlennuvälja kohta (vt tabeleid GEN 3.5.3, EETN AD 2.11 ja EEEI AD 2.11).
4.2 Piirkondlikud prognoosid lendudeks madalatel kõrgustel

Lendudeks madalatel kõrgustel on ette nähtud ohtlike ilmastikutingimuste prognostiline kaart SIGWX SFC – 10000 ft koos tuule- ja õhutemperatuuri prognoosiga kõrgustes, mis väljastatakse fikseeritud kellaaegadeks 06, 09, 12, 15, 18 UTC ja edastatakse Lennuliiklusteeninduse AS-i AIM-üksusele 3 tundi enne kehtivusaja algust.

SIGWX kaart avaldatakse KAURi veebilehel www.lennuilm.ee.

EETT jaoks väljastatakse madalate kõrguste prognoose. Prognoose levitatakse northavimet.com/low-level-forecast veebilehe kaudu. Prognoosid on saadaval nii graafilises kui tekstilises vormis. Prognoos väljastatakse 3 korda päevas kehtivusega 05-13 (04-12), 09-17 (08-16), 13-21 (12-20) UTC ning väljastatakse hiljemalt 5 minutit enne prognoosi alguse aega. Prognoosi kehtivusaeg on 8 tundi. Madalate kõrguste prognoosid väljastatakse 1 piirkonna ja 3 alampiirkonna kohta vastavalt madalate kõrguste prognoosi piirkondade kaardile.

Prognoosid põhinevad prognoosimudelitel (AROME, MetCoOp), vaatlusandmetel ja lõpptulemuse vormistab sünoptik käsitsi.

LLF prognoos sisaldab järgmisi andmeid:

  1. nähtavus ja pilvisuse alumise piiri kõrgus (intervallidega, domineeriv ja kohati prognoositav väärtus, märgistuse värv vastab VFR kriteeriumitele);
  2. pilvisuse ülempiir;
  3. erilised ilmanähtused: allajahtunud sademed või/ja -udu, sademed, lumetuisk, äike, rahe, keeristorm, pagi ning muud nähtavust halvendavad ilmanähtused;
  4. CB/TCU;
  5. maapinna tuul (keskmine tuul ja puhangud);
  6. andmed 0°C isotermi kõrguse kohta (jäätumise tasand);
  7. mõõdukas või tugev jäätumine;
  8. mõõdukas või tugev turbulentsus;
  9. õhurõhk (QNH);
  10. tuul ja õhutemperatuur kõrgustel 2000 jalga, FL050, FL100.
Madalate kõrguste prognoosi piirkondade kaart

SIGWX kaart avaldatakse KAURi veebilehel www.lennuilm.ee.

4.3 Hoiatusteenindus
4.3.1 Lennuvälja hoiatused
Pargitud ja ankurdatud õhusõidukite ning muude seadmete kaitseks Eesti lennuväljadel väljastatakse hoiatusi, kui lennuväljal oodatakse ühe või mitme alljärgneva nähtuse esinemist:
  • äike;
  • rahe;
  • pugi;
  • allajahtunud sademed;
  • lumesadu*;
  • tugev maapealne tuul**;
  • õhutemperatuuri langemine alla 0°C***.
* Hoiatus edastatakse juhul, kui oodatakse mõõdukat või tugevat lumesadu kestvusega 1 tund või rohkem.
** Hoiatus edastatakse, kui maapealse tuule kiiruseks või puhanguteks oodatakse 39 sõlme või rohkem.

*** Hoiatus edastatakse ajavahemikus 1 NOV - 31 MAR õhutemperatuuri langemisel pärast sulaperioodi alla 0°C.

Hoiatused antakse inglise (EEKA, EEKE, EETN, EETU, EEPU) ja eesti keeles (EETN).
4.3.2 Tuulenihke hoiatused

Oodatavast tuulenihkest antakse hoiatus Lennart Meri Tallinna lennuvälja kohta ja hoiatus edastatakse vastavatele ATS üksustele.

Hoiatused tuulenihke kohta edastatakse inglise keeles.
4.4 Lennudokumentatsioon
4.4.1 Lennudokumentatsiooni (sh meteoroloogilist infot) lennuvälja käitajatele ja lennumeeskonna liikmetele edastab Lennuliiklusteeninduse AS-i AIM üksus või meteoroloogiateenistus H24.

Lennart Meri Tallinna lennuvälja (EETN), Tartu lennuvälja (EETU) ja Kuressaare lennuvälja (EEKE) teenindab AIM üksus ja teisi lennuvälju vastav ATS üksus või meteoroloogiateenistus (vt osa AD 2.11).

4.4.2 Lennudokumentatsioon sisaldab:
  • ohtlike ilmastikunähtuste prognostilist kaarti (SWM/SWH on väljastatud WAFC-i poolt),
  • kõrguste tuulte ja õhutemperatuuri prognostilisi kaarte (WAFC),
  • lennuvälja prognoose (TAF, TAF AMD) alg- ja sihtlennuväljade kohta ning stardi, marsruudi ja sihtlennuvälja varulennuväljade kohta,
  • regulaarseid ilmateateid (METAR) ja valikuliselt spetsiaalteateid (SPECI) siht- ja varulennuväljade kohta,
  • SIGMET-infot,
  • piirkondlik prognoos lendudeks madalatel kõrgustel (SWL – ette valmistatud Keskkonnaagentuuri poolt SIGWX SFC – 10000 ft kaart), vajadusel.
4.5 Briifing ja/või konsultatsioon
4.5.1 Sünoptiku konsultatsiooni on võimalik saada telefonil 666 0932 eesti, inglise ja/või vene keeles.
4.5.2 Lühendid, mida kasutatakse lennudokumentatsiooni, kaartide ja võimalike konsultatsiooni liikide tähistamiseks on AD 2.11 osas.
Kaardid

S =

maapinna analüüs (viimane kaart)

T =

tropopausi kaart

U =

ülemise õhuruumi analüüs (viimane kaart)

SWH =

oluliste ilmanähtuste ülemistes kõrgustes kaart

P =

ülemise õhuruumi prognostiline kaart

SWM =

oluliste ilmanähtuste keskmistes kõrgustes kaart

W =

oluliste ilmanähtuste kaart

SWL =

oluliste ilmanähtuste madalates kõrgustes kaart

Ettenähtud briifing / konsultatsioon
Lennudokumentatsiooni tüübid

P =

isiklik konsultatsioon

C =

kaardid

T =

telefon

CR =

ristlõige

TV =

sisetelevisiooni süsteem

PL =

vaba tekst lennunduse lühenditega

D =

selfbriifingu terminal

TB =

tabelikujulised vormid

4.5.3 Meteoradari informatsioon on saadaval Keskkonnaagentuuri veebilehel:

5 Käitajatelt nõutav info

Ei ole

6 Ettekanded õhusõidukite pardalt

6.1 Tallinna lennuinfopiirkonnas käitatav õhusõiduk peab esimesel võimalusel teavitama lennuliiklusteenistust pärast alljärgnevate tingimuste avastamist:
  1. mõõdukas või tugev turbulents; või
  2. mõõdukas või tugev jäätumine; või
  3. äikesepilved kas rahega või ilma, mis on varjatud, maskeeritud, laiaulatuslikud või pugijoone kujul; või
  4. muud avastatud meteoroloogilised tingimused (nt tuulenihe või vulkaanituha pilv), mis kapteni arvates avaldavad mõju ohutusele või märgatavalt mõjutavad teiste õhusõidukite käitamise efektiivsust.

6.2 Kui kasutatakse raadiosidet, peab spetsiaalne ettekanne sisaldama järgmiseid elemente:
Teatetüübi nimetus
1. osa −Asukoha informatsioon
Õhusõiduki tunnus
Asukoht või laius- ja pikkuskraadid
Kellaaeg
Lennutasand või kõrgus merepinnast
3. osa −Meteoroloogiline info
Meteoroloogiline info p 6.1 nimekirjas punktidest a) kuni d).

6.3 Tuulenihke avastamisel lennu stardijärgsel tõusul või lähenemisetapil tuleb vaatluse ettekandesse lisada õhusõiduki tüüp.
Kui tuulenihke olemasolust lennu stardijärgsel tõusul või lähenemisetapil oli eelnevalt ette kantud või oli tuulenihe prognoositud, peab kapten tuulenihke mitteavastamisel teatama sellest esimesel võimalusel vastavale ATS üksusele, välja arvatud juhul, kui kapten on teadlik, et ATS üksusele on sellest juba teatanud mõni eelmine õhusõiduk.

7 VOLMET-teenindus

Ei ole

8 SIGMET-teenindus

Tabel 3.5.8 SIGMET-teenindus
MWO nimi / asukohaindeks
Tööaeg
Teenindatav FIR või CTA
SIGMET-i tüüp / kehtivus
SIGMET-i eriprotseduurid
AIRMET protseduurid
Teenindatav ATS-üksus
Lisainfo
12345678
TALLINN/EEMHH24Tallinn FIRSIGMET / 4 HR
Ei ole
Ei ole
Tallinn TWR
Tallinn APP
Tallinn ACC
Ei ole
8.1 Üldosa
Keskkonnaagentuur täidab meteoroloogiateenistuse kohustusi, mis sisaldab pidevat ilmatingimuste jälgimist Tallinna lennuinfopiirkonnas ja SIGMET-info väljastamist.
SIGMET-teated väljastatakse ühe või mitme alljärgneva ohtliku ilmastikunähtuse olemasolu või oodatava esinemise kohta:
  • äike
    • pimendatud
    • varjatud
    • sageli esinev
    • pugijoon
    • pimendatud rahega
    • varjatud rahega
    • sagedased rahega
    • pugijoon rahega;
  • tugev turbulents;
  • tugev jäätumine;
  • tugev jäätumine allajahtunud vihma tõttu;
  • vulkaani tuhk;
  • tuumasaaste pilv.
SIGMET-teated koostatakse lahtise tekstina ICAO lühenditega. Teated nummerdatakse järjestikku iga päeva jaoks alates kell 0001 UTC. SIGMET-teate kehtivusaeg ei ületa 4 tundi.

9 Muud automatiseeritud meteoroloogilised teenindused

ATIS edastused on olemas Lennart Meri Tallinna lennuväljal (EETN), , Tartu lennuväljal (EETU) ja Ämari militaarlennuväljal (EEEI). . Vastavalt Tsiviillennunduse konventsiooni Lisa 11, ptk 4 p 4.3.7 sisaldab ATIS-e poolt edastatav info sisaldabjärgnevaid tabelis elemente (tabel 3.5.9 toodud elemente.).

Iga edastus algab alfabeetilise tunnusega.

ATIS-te edastused on olemas Lennart Meri Tallinna lennuväljal, Tartu lennuväljal ja Ämari militaarlennuväljal. ATIS edastused sisaldavad infot elementide kohta, mis vastavad Euroopa Liidu määrusele 923/2012 (SERA.9010 (b)) ja ICAO Annex 11, peatükile 4.3.7.

ATIS ettekande eesmärk on pakkuda saabuvatele ja lahkuvatele lennukitele teavet terminaliala praeguste tingimuste kohta. ATIS edastuses sisaldub kogu vajalik teave, mis on piloodile vajalik lõpliku otsuse tegemiseks lähenemise, maandumise või õhkutõusmise kohta.

Tabel GEN 3.5.9 Muud automatiseeritud meteoroloogilised teenindused
Teeninduse tähisEdastatav infoAla, marsruudi ja lennuvälja kattuvusMärkused
1234
Lennuvälja automaatne infoteenindusJärgnev informatsioon edastatakse antud järjekorras:
  1. Rahvusvaheline Tallinna lennujaam;
  2. saabumise ja väljumise tähis - NIL;
  3. teate designaator;
  4. vaatlus (avaldamisaeg) UTC;
  5. oodatav lähenemisprotseduuri tüüp;
  6. kasutusel oleva raja tähis;
  7. lennurajaolulised olukorrarajakatte kirjeldustingimused ja pidurdustegevus, kui kohaldatav;
  8. viivitamine ootetsoonis, vajadusel;
  9. üleminekutasand;
  10. oluline operatsiooniline info - NIL;
  11. pinnatuule suund (tegelik tuul)4) ja kiirus, k.a . oluline muutus;
  12. nähtavus;
  13. rajanähtavus, kui olemas;
  14. hetke ilm;
  15. pilved allpool 5000 ft, rünksajupilved, vertikaalne nähtavus, kui taevas on kaetud (pimendatud);
  16. õhu temperatuur;
  17. kastepunkti temperatuur;
  18. QNH;
  19. muu olemasolev informatsioon olulistest meteoroloogilistest nähtustest, vajadusel;
  20. TREND prognoos;
  21. spetsiifilised ATIS instruktsioonid, vajadusel.

Rahvusvaheline Lennart Meri Tallinna lennujaam 1)1)

ATIS tegevusraadius VHF kanalil:
FL 150 / 40 NM

Kanal:
124.880

Tööaeg:
H24

Keel:
EN

Saadaval telefoni teel:
+372 625 8210

Märkus: Lennart Meri Tallinna lennuvälja meteoroloogilise briifingu info on osas EETN AD 2.11.

Lennuvälja automaatne infoteenindusJärgnev informatsioon edastatakse antud järjekorras:
  1. Ämari militaarlennuväli;
  2. saabumise ja väljumise tähis;
  3. teate designaator;
  4. vaatlus (avaldamisaeg) UTC;
  5. oodatav lähenemisprotseduuri tüüp, kui vajalik;
  6. kasutusel oleva raja tähis;
  7. olulised rajakatte tingimused ja pidurdustegevus, kui kohaldatav;
  8. viivitamine ootetsoonis, kui vajalik;
  9. üleminekutasand, kui olemas;
  10. oluline operatsiooniline info, kui olemas;
  11. pinnatuule suund ja kiirus, k.a . oluline muutus;
  12. nähtavus;
  13. rajanähtavus, kui olemas;
  14. hetke ilm;
  15. pilved allpool 5000 ft, rünksajupilved, vertikaalne nähtavus, kui taevas on kaetud (varjatud);
  16. õhutemperatuur;
  17. kastepunkti temperatuur;
  18. QNH;
  19. muu olemasolev informatsioon olulistest meteoroloogilistest nähtustest, kui olemas;
  20. TREND prognoos - saadaval MET-üksuse tööajal;
  21. spetsiifilised ATIS instruktsioonid, kui olemas.

Ämari militaarlennuväli 2)2)

ATIS tegevusraadius VHF kanalil:
FL 150 / 40 NM

Kanal:
123.880

Tööaeg:
H24

Keel:
EN

Saadaval telefoni teel:
+372 717 3310

Märkused:

Ämari lennuvälja meteoroloogilise briifingu info on osas EEEI AD 2.11.

ATIS-e ülekanne põhineb METAR-il ja uuendatakse vajadusel SPECI-l põhinevana.

Lennuvälja automaatne infoteenindusJärgnev informatsioon edastatakse antud järjekorras:
  1. Rahvusvaheline Tartu lennujaam;
  2. saabumise ja väljumise tähis - NIL;
  3. teate designaator;
  4. vaatlus (avaldamisaeg) UTC;
  5. oodatav lähenemisprotseduuri tüüp;
  6. kasutusel oleva raja tähis;
  7. lennurajaolulised olukorrarajakatte kirjeldustingimused ja pidurdustegevus, kui kohaldatav;
  8. viivitamine ootetsoonis, vajadusel;
  9. üleminekutasand;
  10. oluline operatsiooniline info - NIL;
  11. pinnatuule suund (tegelik tuul)4) ja kiirus, k.a . oluline muutus;
  12. nähtavus;
  13. rajanähtavus, kui olemas;
  14. hetke ilm;
  15. pilved allpool 5000 ft, rünksajupilved, vertikaalne nähtavus, kui taevas on kaetud (pimendatud);
  16. õhutemperatuur;
  17. kastepunkti temperatuur;
  18. QNH;
  19. muu olemasolev informatsioon olulistest meteoroloogilistest nähtustest, vajadusel;
  20. TREND prognoos - NIL;
  21. spetsiifilised ATIS instruktsioonid, kui olemas.

Rahvusvaheline Tartu lennujaam 3)3)

ATIS tegevusraadius VHF kanalil:
FL 200 / 60 NM

Kanal:
123.130

Tööaeg:
H24

Keel:
EN

Saadav telefoni teel:
+372 730 9212

1) ATIS-e edastuses olev meteoroloogiline info on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil MET REPORT AUTO teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECIAL teate järgi. Nõuded SPECIAL teadetele on ära näidatud punktis 3.1.2.

1) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil METAR-teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECI-teate järgi, vastavalt Tsiviillennunduse konventsiooni Lisa 3 standarditele ja muudatustele aeronavigatsiooniteabes. Nõuded SPECI-teadetele on ära näidatud punktis 3.1.2.

2) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt meteoroloogiatalituse tööaegadel järgneva tunni igal 50. minutil ning väljaspool meteoroloogiatalituse tööaega automaatselt järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EEEI AD 2.11.

3) ATIS-e edastuses olev meteoroloogiline info on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja AWOS AviMet süsteemi poolt automaatselt H24 järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil MET REPORT AUTO teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECIAL AUTO teate järgi. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EETU AD 2.11.

4) Tuule suund kajastatakse ATIS-es tegelike kraadidena. Magnetilist tuule suunda maandumiseks ja stardiks edastab vastava lennuvälja lennuliiklusteeninduse üksus.

2) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt meteoroloogiatalituse tööaegadel järgneva tunni igal 50. minutil ning väljaspool meteoroloogiatalituse tööaega automaatselt järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EEEI AD 2.11.

3) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja AWOS AviMet süsteemi poolt automaatselt H24 järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil MET REPORT AUTO-teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECIAL AUTO-teate järgi. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EETU AD 2.11.