Tsiviillennundusele osutab meteoroloogiateenust Keskkonnaagentuur (KAUR).
Keskkonnaagentuuri peamaja:
Aadress: | Keskkonnaagentuur Mustamäe tee 33 10616 Tallinn |
Tel: | 666 0901 |
AFS: | Ei ole |
E-post: | kaur@envir.ee |
URL: | www.keskkonnaagentuur.ee |
Tööaeg: E-R 0800 kuni 1700 LMT.
Ilmaprognooside osakond:
Aadress: | Keskkonnaagentuur Ilmaprognooside osakond Mustamäe tee 33 10616 Tallinn |
Tel: | 666 0932 |
Faks: | 666 0934 |
AFS: | EETNEMHX |
E-post: | aviamet@envir.ee |
URL: | www.ilmateenistus.ee, www.lennuilm.ee |
Tööaeg: H24
Lisa 3 – | Rahvusvahelise lennunduse meteoroloogiline teenindamine |
Doc 7030 – | Regionaalsed lisaprotseduurid |
Doc 7754 – | Euroopa aeronavigatsiooni plaan |
Doc 8896 – | Lennundusmeteoroloogia käsiraamat |
Doc 014 – | Euroopa SIGMETi juhend |
Erinevused nendest sätetest on toodud GEN 1.7.
Informatsioon meteoroloogiliste vaatluste ja ilmateadete kohta on välja toodud Tabelis 3.5.3.
Jaama nimi / Asukohaindeks | Vaatluse tüüp ja sagedus / automaatne vaatlusjaam | MET teated ja lisainfo | Vaatlussüsteem ja koht(ad) | Tööaeg | Klimatoloogiline info |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1) Ei vasta nõuetele. 2) MET REPORT AUTO / SPECIAL AUTO teated koostab AviMet AWOS automaatselt, TREND prognoosi lisab meteoroloog. | |||||
KÄRDLA EEKA | Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj. | H24: METAR AUTO, SPECI AUTO, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO. MET üksuse tööajal: METAR, SPECI. Väljaspool MET üksuse tööaega: METAR AUTO, SPECI AUTO. H24:MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO. | Automaatne ilmavaatlussüsteem Tuuleandurid: 146 m FM THR 14;437 m FM THR 32. RVR: skateromeetrid 142 m FM THR 14;437 m FM THR 32. Pilvekõrgusmõõtjad: 131 m FM THR 14;666 m FM THR 32. Temperatuuri ja niiskuse andurid: 146 m FM THR 14;437 m FM THR 32. Baromeetrid: 146 m FM THR 14;437 m FM THR 32. | AVBL 1)1) | |
KURESSAARE EEKE | Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj. | H24: METAR AUTO, SPECI AUTO, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO. | Automaatne ilmavaatlussüsteem Tuuleandurid: 367 m FM THR 17;346 m FM THR 35. RVR: skateromeetrid 367 m FM THR 17;338 m FM THR 35. Pilvekõrgusmõõtjad: 445 m FM THR 17;196 m FM THR 35. Temperatuuri ja niiskuse andurid: 367 m FM THR 17;346 m FM THR 35. Baromeetrid: 367 m FM THR 17;364 m FM THR 35. | AVBL | |
PÄRNU EEPU | Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj. | H24: METAR AUTO, SPECI AUTO | Automaatne ilmavaatlussüsteem Tuuleandurid: 320 m FM THR 03;362 m FM THR 21. RVR: transmissomeetrid TDZ 03 ja 21 lähedal. Pilvekõrgusmõõtjad: 538 m FM THR 03;538 m FM THR 21. Temperatuuri ja niiskuse andurid: 320 m FM THR 03;362 m FM THR 21. Baromeetrid: 320 m FM THR 03;362 m FM THR 21. | AVBL 1)1) | |
LENNART MERI TALLINN EETN | Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj. | METAR, SPECI, TREND (2220-0320 O/R), WS, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO.2) | Automaatne ilmavaatlussüsteem Tuuleandurid: 351 m FM DTHR 08;341 m FM THR 26. RVR: transmissomeetrid 357 m FM DTHR 08;1705 m FM THR 26; 344 m FM THR 26. Pilvekõrgusmõõtjad: 525 m FM DTHR 08;366 m FM THR 26. Temperatuuri ja niiskuse andur: 354 m FM DTHR 08.Baromeeter: 351 m FM DTHR 08. | H24 | AVBL |
TARTU EETU | Pooletunnised regulaarsed (20. minutil ja 50. minutil) ja spetsiaalsed vaatlused / AviMet AWOS, Vaisala Oyj. | H24: METAR AUTO, SPECI AUTO, MET REPORT AUTO, SPECIAL AUTO. | Automaatne ilmavaatlussüsteem Tuuleandurid: 394 m FM THR 08;313 m FM THR 26. RVR: skateromeetrid 392 m FM THR 08;311 m FM THR 26. Pilvekõrgusmõõtjad: 493 m FM THR 08;182 m FM THR 26. Temperatuuri ja niiskuse andurid: 394 m FM THR 08;313 m FM THR 26. Baromeetrid: 394 m FM THR 08;313 m FM THR 26. | AVBL | |
ÄMARI MILITAAR- LENNUVÄLI EEEI | Igatunnine pluss spetsiaalvaatlused. | METAR, SPECI TREND, METAR AUTO, SPECI AUTO. | Automaatne ilmavaatlussüsteem Tuuleandurid: anemomeetrid 150 m FM THR 06;150 m FM THR 24. RVR: transmissomeetrid MID, TDZ 06 ja 24 lähedal. Pilvekõrgusmõõtjad: 900 m FM THR 06;900 m FM THR 24. Temperatuuri ja niiskuse andurid: THR 06 ja THR 24 tuuleandurite lähedal. Baromeetrid: 150 m FM THR 06;150 m FM THR 24. | vt EEEI AD 2.3 | AVBL |
3.1.1 Rutiinsed regulaarsed (METAR) ja kohalikud meteoroloogilised teated (MET REPORT) koostatakse vastavalt Komisjoni rakendusmäärusele (EL) 2017/373 ja ICAO Lisa 3 sätetele.
Teateid edastatakse:
Märkus: Automaatse ilmavaatlussüsteemi tehniliste piirangute ja mõõtmisseadmete asukoha tõttu ei võimalda lennuvälja automaatne ilmavaatlussüsteem määrata ilmanähtuseid, pilvehulka, -kõrgust ja -liiki (///) ning nähtavust (NDV) nii täpselt kui inimene. Piloodid peavad pöörama tähelepanu sellele asjaolule kui kasutatakse automaatse ilmavaatluse informatsiooni.
3.1.1.2 Kohalikke ilmateateid (MET REPORT) koostab ja väljastab AWOS AviMet süsteem automaatselt H24.Kohalikke ilmateated levitatakse ainult vastava lennuvälja piires ning andmed on kätte saadavad:
Tallinna lennuvälja TREND maandumiprognoos lisatakse kohalikele ilmateadetele käsitsi.
Kohalikke ilmateateid levitatakse ainult vastava lennuvälja piires ning andmed on kättesaadavad:
Spetsiaalsed (SPECI) ja kohalikud spetsiaalsed ilmateated (SPECIAL) koostatakse lisaks regulaarvaatlustele vastavalt Komisjoni rakendusmäärusele (EL) 2017/373 ja ICAO Lisa 3 sätetele.
Spetsiaalsed (SPECI) ilmateated edastatakse riigisiseselt, kohalikud spetsiaalsed ilmateated (SPECIAL) edastatakse vastava lennuvälja piires.
3.2.1 Spetsiaalsed (SPECI) ja kohalikud spetsiaalsed ilmateated (SPECIAL) väljastatakse järgmiste kriteeriumite alusel:
tuule keskmine suund muutub 60° võrra või rohkem võrreldes suunaga viimases ilmateates, kusjuures keskmine tuule kiirus enne ja/või pärast muutumist oli 10 sõlme või rohkem;
tuule keskmine kiirus muutub 10 sõlme võrra või rohkem, võrreldes tuule kiirusega viimases ilmateates;
maksimaalne tuule kiirus muutub 10 sõlme võrra või rohkem, kusjuures tuule keskmine kiirus enne ja/või pärast muutumist oli 15 sõlme või rohkem;
maksimaalne tuule kiirus viimase 10 minuti jooksul ulatub 29 sõlmeni (EEKA, EEKE, EEPU, EETU) või 30 sõlmeni (EETN) ja edaspidisel tugevnemisel iga 10 sõlme võrra sõltumata tuule suunast;
meteoroloogiline nähtavus muutub paremaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui meteoroloogiline nähtavus muutub halvemaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 800, 1500, 3000 või 5000 m;
lennuraja nähtavuskaugus (RVR) muutub paremaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui lennuraja nähtavuskaugus (RVR) muutub halvemaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 50, 175, 300, 550 või 800 m;
pilvede (BKN või OVC) alumise kihi alampiir muutub kõrgemaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui pilvede (BKN või OVC) alumise kihi alampiir muutub madalamaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 100, 200, 500, 1000 ja 1500 ft;
* EEKA, EEKE, EEPU ja EETU lennuväljadel ei kohaldu rakendusmääruse 2017/373 punktid MET.TR.200(e) (4) ja (5).
3.2.2 Kohalikke spetsiaalseid SPECIAL ilmateateid koostab ja väljastab AWOS AviMet süsteem automaatselt H24. Kohalikke spetsiaalseid ilmateateid levitatakse ainult vastava lennuvälja piires ning andmed on kättesaadavad:
Prognoosid lennuväljade kohta ja korrektiivid nendele koostatakse TAF koodis ja edastatakse rahvusvahelistesse OPMET infopankadesse ja SADIS keskustesse AFTN/AMHS kaudu.
Lennuväli | TAF kehtivuse periood | Bülletään | TAF koostamise aeg | TREND |
---|---|---|---|---|
Lennart Meri Tallinn (EETN) | 0024, 0606, 1212, 1818 | FTEO31 | 30 min enne jõustumisaja algust | Olemas |
Kuressaare (EEKE) | O/R, 2 HR PN | FCEO32 | 1 HR enne jõustumisaja algust | Ei ole |
Kärdla (EEKA) | O/R, 2 HR PN | FCEO32 | Ei ole | |
Pärnu (EEPU) | O/R, 2 HR PN | FCEO32 | Ei ole | |
Tartu (EETU) | O/R, 2 HR PN | FCEO32 | Ei ole | |
Ämari militaarlennuväli (EEEI) | 0024, 0606, 1212, 1818 | FTEO33 | 30 min enne jõustumisaja algust | Olemas |
Maandumisprognoos koosneb lennuväljal oodatavatest märkimisväärsetest meteoroloogiliste tingimuste muutumise lühikirjeldusest ning see prognoos lisatakse METAR teatele.
Maandumisprognoosi kehtivusperiood on 2 tundi arvestades teate, mille osa see on, edastamise ajast.
Lendudeks madalatel kõrgustel on ette nähtud ohtlike ilmastikutingimuste prognostiline kaart SIGWX SFC – 10000 ft koos tuule- ja õhutemperatuuri prognoosiga kõrgustes, mis väljastatakse fikseeritud kellaaegadeks 06, 09, 12, 15, 18 UTC ja edastatakse Lennuliiklusteeninduse AS-i AIM-üksusele 3 tundi enne kehtivusaja algust.
SIGWX kaart avaldatakse KAURi veebilehel www.lennuilm.ee.
EETT jaoks väljastatakse madalate kõrguste prognoose. Prognoose levitatakse northavimet.com/low-level-forecast veebilehe kaudu. Prognoosid on saadaval nii graafilises kui tekstilises vormis. Prognoos väljastatakse 3 korda päevas kehtivusega 05-13 (04-12), 09-17 (08-16), 13-21 (12-20) UTC ning väljastatakse hiljemalt 5 minutit enne prognoosi alguse aega. Prognoosi kehtivusaeg on 8 tundi. Madalate kõrguste prognoosid väljastatakse 1 piirkonna ja 3 alampiirkonna kohta vastavalt madalate kõrguste prognoosi piirkondade kaardile.
Prognoosid põhinevad prognoosimudelitel (AROME, MetCoOp), vaatlusandmetel ja lõpptulemuse vormistab sünoptik käsitsi.
LLF prognoos sisaldab järgmisi andmeid:
SIGWX kaart avaldatakse KAURi veebilehel www.lennuilm.ee.
*** Hoiatus edastatakse ajavahemikus 1 NOV - 31 MAR õhutemperatuuri langemisel pärast sulaperioodi alla 0°C.
Oodatavast tuulenihkest antakse hoiatus Lennart Meri Tallinna lennuvälja kohta ja hoiatus edastatakse vastavatele ATS üksustele.
Lennart Meri Tallinna lennuvälja (EETN), Tartu lennuvälja (EETU) ja Kuressaare lennuvälja (EEKE) teenindab AIM üksus ja teisi lennuvälju vastav ATS üksus või meteoroloogiateenistus (vt osa AD 2.11).
Kaardid | |||
---|---|---|---|
S = | maapinna analüüs (viimane kaart) | T = | tropopausi kaart |
U = | ülemise õhuruumi analüüs (viimane kaart) | SWH = | oluliste ilmanähtuste ülemistes kõrgustes kaart |
P = | ülemise õhuruumi prognostiline kaart | SWM = | oluliste ilmanähtuste keskmistes kõrgustes kaart |
W = | oluliste ilmanähtuste kaart | SWL = | oluliste ilmanähtuste madalates kõrgustes kaart |
Ettenähtud briifing / konsultatsioon | Lennudokumentatsiooni tüübid | ||
---|---|---|---|
P = | isiklik konsultatsioon | C = | kaardid |
T = | telefon | CR = | ristlõige |
TV = | sisetelevisiooni süsteem | PL = | vaba tekst lennunduse lühenditega |
D = | selfbriifingu terminal | TB = | tabelikujulised vormid |
muud avastatud meteoroloogilised tingimused (nt tuulenihe või vulkaanituha pilv), mis kapteni arvates avaldavad mõju ohutusele või märgatavalt mõjutavad teiste õhusõidukite käitamise efektiivsust.
Teatetüübi nimetus | |
1. osa − | Asukoha informatsioon |
Õhusõiduki tunnus | |
Asukoht või laius- ja pikkuskraadid | |
Kellaaeg | |
Lennutasand või kõrgus merepinnast | |
3. osa − | Meteoroloogiline info |
Meteoroloogiline info p 6.1 nimekirjas punktidest a) kuni d). |
MWO nimi / asukohaindeks | Tööaeg | Teenindatav FIR või CTA | SIGMET-i tüüp / kehtivus | SIGMET-i eriprotseduurid | AIRMET protseduurid | Teenindatav ATS-üksus | Lisainfo |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
TALLINN/EEMH | H24 | Tallinn FIR | SIGMET / 4 HR | Ei ole | Ei ole | Tallinn TWR Tallinn APP Tallinn ACC | Ei ole |
ATIS edastused on olemas Lennart Meri Tallinna lennuväljal (EETN), , Tartu lennuväljal (EETU) ja Ämari militaarlennuväljal (EEEI). . Vastavalt Tsiviillennunduse konventsiooni Lisa 11, ptk 4 p 4.3.7 sisaldab ATIS-e poolt edastatav info sisaldabjärgnevaid tabelis elemente (tabel 3.5.9 toodud elemente.).
Iga edastus algab alfabeetilise tunnusega.
ATIS-te edastused on olemas Lennart Meri Tallinna lennuväljal, Tartu lennuväljal ja Ämari militaarlennuväljal. ATIS edastused sisaldavad infot elementide kohta, mis vastavad Euroopa Liidu määrusele 923/2012 (SERA.9010 (b)) ja ICAO Annex 11, peatükile 4.3.7.
ATIS ettekande eesmärk on pakkuda saabuvatele ja lahkuvatele lennukitele teavet terminaliala praeguste tingimuste kohta. ATIS edastuses sisaldub kogu vajalik teave, mis on piloodile vajalik lõpliku otsuse tegemiseks lähenemise, maandumise või õhkutõusmise kohta.
Tabel GEN 3.5.9 Muud automatiseeritud meteoroloogilised teenindused | |||
---|---|---|---|
Teeninduse tähis | Edastatav info | Ala, marsruudi ja lennuvälja kattuvus | Märkused |
1 | 2 | 3 | 4 |
Lennuvälja automaatne infoteenindus | Järgnev informatsioon edastatakse antud järjekorras:
| Rahvusvaheline Lennart Meri Tallinna lennujaam 1)1) ATIS tegevusraadius VHF kanalil: | Kanal: Tööaeg: Keel: Saadaval telefoni teel: Märkus: Lennart Meri Tallinna lennuvälja meteoroloogilise briifingu info on osas EETN AD 2.11. |
Lennuvälja automaatne infoteenindus | Järgnev informatsioon edastatakse antud järjekorras:
| Ämari militaarlennuväli 2)2) ATIS tegevusraadius VHF kanalil: | Kanal: Tööaeg: Keel: Saadaval telefoni teel: Märkused: Ämari lennuvälja meteoroloogilise briifingu info on osas EEEI AD 2.11. ATIS-e ülekanne põhineb METAR-il ja uuendatakse vajadusel SPECI-l põhinevana. |
Lennuvälja automaatne infoteenindus | Järgnev informatsioon edastatakse antud järjekorras:
| Rahvusvaheline Tartu lennujaam 3)3) ATIS tegevusraadius VHF kanalil: | Kanal: Tööaeg: Keel: Saadav telefoni teel: |
1) ATIS-e edastuses olev meteoroloogiline info on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil MET REPORT AUTO teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECIAL teate järgi. Nõuded SPECIAL teadetele on ära näidatud punktis 3.1.2.
1) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil METAR-teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECI-teate järgi, vastavalt Tsiviillennunduse konventsiooni Lisa 3 standarditele ja muudatustele aeronavigatsiooniteabes. Nõuded SPECI-teadetele on ära näidatud punktis 3.1.2.
2) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt meteoroloogiatalituse tööaegadel järgneva tunni igal 50. minutil ning väljaspool meteoroloogiatalituse tööaega automaatselt järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EEEI AD 2.11.
3) ATIS-e edastuses olev meteoroloogiline info on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja AWOS AviMet süsteemi poolt automaatselt H24 järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil MET REPORT AUTO teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECIAL AUTO teate järgi. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EETU AD 2.11.
4) Tuule suund kajastatakse ATIS-es tegelike kraadidena. Magnetilist tuule suunda maandumiseks ja stardiks edastab vastava lennuvälja lennuliiklusteeninduse üksus.
2) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt meteoroloogiatalituse tööaegadel järgneva tunni igal 50. minutil ning väljaspool meteoroloogiatalituse tööaega automaatselt järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EEEI AD 2.11.
3) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja AWOS AviMet süsteemi poolt automaatselt H24 järgneva tunni igal 20. ja 50. minutil MET REPORT AUTO-teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECIAL AUTO-teate järgi. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EETU AD 2.11.