Aadress: | Lennuliiklusteeninduse AS Tehnikaosakond Kanali põik 3 Rae küla, Rae vald Harjumaa 10112 |
Tel: | 625 8230 |
Faks: | 625 8200 |
E-post: | eans@eans.ee |
AFS: | EETNYTYX |
URL: | www.eans.ee |
Eesti lennujaamade haldajate kontaktandmed on saadaval AIP-i AD 2 osas.
Teenindus on korraldatud kooskõlas järgmistes Tsiviillennunduse konventsiooni dokumentides sisalduvate sätetega:
Lisa 10 – | Aeronavigatsiooniline elekterside |
Doc 8400 – | Lennuliiklusteeninduse protseduurid – ICAO lühendid ja koodid (PANS-ABC) |
Doc 8585 – | Õhusõidukite käitajate, lennundusametkondade ja teenistuste tähised |
Doc 7030 – | Regionaalsed lisaprotseduurid |
Doc 7910 – | Asukohaindeksid |
Doc 9426 – | Lennuliiklusteeninduse planeerimise käsiraamat |
Sideteenindus on ette nähtud kogu Tallinna lennuinfopiirkonnas.
Sellise pideva teeninduse osutamises tuleb kokku leppida Lennuliiklusteeninduse Aktsiaseltsi tehnikaosakonna juhatajaga.
Õhusõidukite raadiojaamade disaini, tüüpi ja paigaldamist puudutavate eeskirjade rakendamise eest vastutab Transpordiamet.
Vastutus sideteeninduse igapäevase tagamise eest lasub igal rahvusvahelisel lennuväljal töötavatel sideteenistuse töötajatel.
Kõik küsimused, ettepanekud või kaebused sideteeninduse kohta tuleb esitada kas vastava lennuvälja sidetöötajale või Lennuliiklusteeninduse Aktsiaseltsi tehnikaosakonna juhatajale.
Avaldatavad koordinaadid on saateantenni koordinaadid, v.a peilingaatorid, mille kohta avaldatakse vastuvõtuantenni koordinaadid.
Aeronavigatsioonilised jaamad on pidevalt kuuldel neile eraldatud sagedustel teenistuse avaldatud tööajal, v.a juhul, kui on teisiti teatatud.
Aeronavigatsioonilise paikse teeninduse (AFS) kaudu edastatavaid teateid aktsepteeritakse ainult juhul, kui need:
Vastavalt Tsiviillennunduse konventsiooni Lisa 11 ptk 4 p 4.3.7 järgi sisaldab ATIS-e poolt edastatav info järgmist:
Üksikasju marsruudiliikluseks kasutatavate seadmete kohta võib leida 2. osa peatükis ENR 4.
Üksikasju mingil lennuväljal kasutatavate seadmete kohta võib leida 3. osa (AD) vastavates peatükkides.
Kui mingit seadet kasutatakse nii marsruudiliikluseks kui ka lennuväljal, on üksikasjad toodud 2. osa (ENR) ja 3. osa (AD) vastavates peatükkides.
Nõuded ja üldtingimused sideteeninduse rahvusvaheliseks kasutamiseks, samuti nõuded raadioseadmete paigaldamiseks õhusõidukitele on toodud Lennundusseaduses.
Põhilised sätted on lühidalt toodud allpool:
CPDLC teenused on saadaval Tallinna lennuinfopiirkonnas opereerivatele õhusõidukitele.
Selles õhuruumis pakutakse järgnevaid CPDLC teenuseid:
Tallinna lennuinfopiirkonnas ei ole CPDLC kasutamine kohustuslik ja toimub lennujuhtimisüksuse äranägemisel. Ajakriitilistel hetkedel jääb esmaseks sidepidamise viisiks kõne.
CPDLC teadetele vastatakse võimalikult väikse viivitusega. Vajadusel, näiteks kui allasaadetud taotlus on ületanud ajalimiidi, kordab piloot taotlust raadioside teel.
Kõnega tagasilugemine ei ole ühelegi CPDLC loale või juhisele nõutud.
Tallinna lennuinfopiirkonnas CPDLC sidet kasutada kavatsevad piloodid peavad lennuplaani sisestama järgnevad punktid:
CPDLC luba ei täideta enne, kui lennumeeskond on saatnud saadud CPDLC loale või juhisele vastuseks "WILCO" teate. Kui tekib määramatus seoses CPDLC loa või juhisega, kasutatakse alati selguse saamiseks kõnesidet. Tallinna lennuinfopiirkonnas võib kasutada CPDLC vahetusi ainult siis, kui õhusõiduk on Tallinn ACC kontrolli ja vastutuse all.
CPDLC teenused ei ole saadaval etteandesektoris või Tallinna lähenemisalas opereerivatele õhusõidukitele (vaata ENR 2.1). Pilootidel palutakse hoiduda etteandesektoris või Tallinna lähenemisalas allasaadetud teadete edastamisest, isegi kui ühendus ei ole lõpetatud.
Tallinna lennuinfopiirkonna CPDLC tähis on EETT. Lennumeeskond peab algatama sisselogimise CPDLC-sse piisavalt vara, et kindlustada õhusõiduki andmeside õige lennujuhtimisüksusega. Tallinna lennuinfopiirkonnas olevalt lennuväljalt startivad õhusõidukid saavad alustada sisse logimist maa peal. Kui Tallinn ACC on esimene CPDLC suutlikkusega üksus, saab Tallinna lennuinfopiirkonna vahetus läheduses startiv õhusõiduk sisse logida veel maa peal olles. Sisse logimine algatatakse lennumeeskonna poolt, kasutades oma lennuplaaniga edastatud ICAO kutsungit.
Kui lennujuhtimisüksusele sobib, võib peale sisse logimise protseduuri teostada "Start-CPDLC", et võimaldada antud lennu CPDLC teadete saatmist ja/või vastu võtmist määratud CPDLC õhuruumis.
Sõltumata lennu jooksul läbitavate sektorite arvust, on Tallinna lennuinfopiirkonnas vajalik ainult üks sisse logimine lennu kohta.
Kui õhusõiduk on andmekanali kaudu üle antud naabersektorile/-lennujuhtimisüksusele, kinnitab piloot juhist andmekanali kaudu "WILCO" abil ja võtab seejärel kõnesidega etteantud sagedusel ühendust järgmise sektoriga/lennujuhtimisüksusega. Kui piloot ei saa seda CPDLC juhist täita, pöördub ta lennujuhtimisüksuse informeerimiseks tagasi kõnesidele.
ACM sõnumid | |
---|---|
Lennujuhtimisüksuse sõnumi element | Lennumeeskonna vastus |
CONTACT [üksuse nimi] [sagedus] | WILCO |
Lennujuhtimisüksusele asjakohase kõnekanali teel kättesaamatule Tallinna lennuinfotsoonis lendavale õhusõidukile võidakse väljastada järgnev eelvormindatud vabatekstiline CPDLC sõnum:
CONTACT TALLINN ACC ON VOICE CHANNEL
Õhusõidukilt ei oodata ühtegi CPDLC vastust ja lennumeeskond kontakteerub Tallinn ACCga asjakohase kõnekanali kaudu.
Õhusõiduk, mis on sisse loginud ja loonud "DM99 CURRENT DATA AUTHORITY" teate ning millele on lennujuhtimisüksus CPDLC stardi protseduuri läbi viinud, võib lennujuhtimisüksuse lubasid ja juhiseid vastu võtta CPDLC üleslüli teadete kaudu. Lennumeeskond võib paluda CPDLC allasaadetud teadetega muudatusi lennutasandites (tõus või laskumine) või oma marsruudil luba otse punktile.
ACM sõnumid | |
---|---|
Lennujuhtimisüksuse sõnumi element | Lennumeeskonna vastus |
MAINTAIN [lennutasand] | WILCO või UNABLE või UNABLE DUE TO AIRCRAFT PERFORMANCE või UNABLE DUE TO WEATHER või STANDBY |
CLIMB TO [lennutasand] | |
DESCEND TO [lennutasand] | |
PROCEED DIRECT TO [asukoht] | |
FLY HEADING [kurss] | |
SQUAWK [kood] | WILCO |
ACM sõnumid | |||
---|---|---|---|
Lennumeeskonna sõnumi element | Lennujuhtimisüksuse vastus | ||
REQUEST [lennutasand] | (+ | DUE TO AIRCRAFT PERFORMANCE) või DUE TO WEATHER) | WILCO või UNABLE või STANDBY |
REQUEST CLIMB TO [lennutasand] | |||
REQUEST DESCENT TO [lennutasand] | |||
REQUEST DIRECT TO [asukoht] |
Kui maapealne süsteem saab mittetoetatud teate või teate, mis ei vasta CPDLC suhtluse tehnilistele eeskirjadele, saab lennumeeskond automaatse vastuse vea kirjelduse ja võimalusel vajalike meetmetega. CPDLC kasutuselevõtt Tallinna lennuinfopiirkonnas sisaldab ainult teateid, mis on loetletud punktis 5.5. Kõikidele teistele teadetele vastatakse veateatega.
Vaba tekstiga ACL teated ei ole operatsiooniliselt toetatud. Lennumeeskonna poolt koostatud vaba tekstiga teadetele lennujuhtimisüksus ei vasta ja need võivad põhjustada maapealse süsteemi poolt väljastatud veateate.
Sektori töökoormuse kontrolli all hoidmiseks võib lennujuhtimisüksus nõuda kas kõikidel jaamadel või mõnel kindlal lennul piiratud ajaks peatada CPDLC taotluste saatmine. CPDLC vaikuse kehtestamiseks või tühistamiseks kasutatakse kas kõne või CPDLC vaba tekstiga teadet:
[raadiokutsung] STOP SENDING CPDLC REQUESTS
Juhtudel, kui õhusõiduk blokeerib tahtmatult kõneside kanalit, võib lennujuhtimisüksus saata "CHECK STUCK MICROPHONE" käskluse. Kui "CHECK STUCK MICROPHONE" käsklus käib hetkel kasutusel oleva RTF kanali kohta, kontrollib piloot, et nende raadioseade ei oleks selle blokeeringu põhjustajaks. Kui "CHECK STUCK MICROPHONE" käsklus ei käi kasutusel oleva RTF kanali kohta, ei ole piloodil vaja midagi ette võtta.
ACM sõnumid | |
---|---|
Lennujuhtimisüksuse sõnumi element | Lennumeeskonna vastus |
CHECK STUCK MICROPHONE | NIL |
Toetatud on järgnevad eri-/hädaolukorra CPDLC teated:
Lennumeeskonna sõnumi element | Lennujuhtimisüksuse vastus |
---|---|
PAN PAN PAN | ROGER |
MAYDAY MAYDAY MAYDAY | |
SQUAWKING 7500 | NIL |
Kasutades kõnesidet vastamata CPDLC sõnumi parandamiseks, algatab lennujuhtimisüksus kõneside fraasiga:
DISREGARD CPDLC (sõnumi tüüp) MESSAGE, BREAK, REPLY WITH UNABLE
ja edastab õige loa sama ülekandega. Piloot vastab CPDLC sõnumile omapoolse sõnumiga "UNABLE" ja vastab kõnega raadiosides saadud loale.
CPDLC rikke häire korral teavitab lennujuht kõiki oma vastutusalas olevaid jaamu järgneva fraasiga:
ALL STATIONS, CPDLC FAILURE, [kutsuva jaama tunnus]
Mõned rikked võivad põhjustada sektori kontrolli all oleva õhusõidukiga olemasoleva andmesidekanali ühenduse katkemise. Sellisel juhul ei ole lennujuhtimisüksusel võimalik CPDLC kaudu dialoogi taaskäivitada, välja arvatud juhul, kui piloot taaskäivitab andmesidekanali sisse logimise, et andmesidekanali ühendus taastada. Lennujuhtimisüksus teavitab nende vastutusalas olevat õhusõidukit, kui CPDLC teenus on taastatud, kasutades järgnevat fraasi:
ALL STATIONS, RESUME NORMAL CPDLC OPERATIONS
CPDLC rikke korral tuleb CPDLC kinnitamata load korrata kõneside abil ja/või kinnitada. Kui lennumeeskond või lennujuhtimisüksus arvab, et CPDLCd ei peaks valitsevatel asjaoludel kasutama, siis CPDLC peatatakse või lõpetatakse ja antakse sellest teisele poolele kõneside kaudu teada. Planeeritud seiskamise või CPDLC süsteemi ootamatu rikke korral juhendab lennujuhtimisüksus kõik andmekanaliga varustatud õhusõidukid tagasi pöörduma kõnesidele. Pardal oleva CPDLC rikke korral pöördub piloot tagasi kõnesidele ja teavitab sellest lennujuhtimisüksust.
Tallinna lennuinfopiirkonnast lahkumisel või Tallinna lennuinfopiirkonnas lennujaama maandumisel toimub välja logimine automaatselt, piloodipoolseid tegevusi ei ole nõutud.