Kontakt

Aadress:Lennuliiklusteeninduse Aktsiaselts
Lennundusteabe osakond
Kanali põik 3
Rae küla, Rae vald
10112 Harjumaa
Estonia
Tel:+372 671 0255
AFS:EETNYOYX
Email:aip@eans.ee
URL:aim.eans.ee

AIP-i Lisa Estonia

EANS

AIRAC AIP Lisa

02/2024

Kehtiv alates 21 MAR 2024

UFN

Avaldatud 08 FEB 2024

LVP rakendamine Tallinna Lennuväljal (EETN)

1 Üldine

See AIRAC AIP Lisa täiendab järgmist AIP-i osa: AD 2 EETN.

AIP Lisa võimalikud muudatused avaldatakse NOTAM-iga.

2 Periood

21. märts 2024 kuni järgmise teavituseni.

3 Eesmärk

Halva nähtavuse protseduuride rakendamine (LVP).

4 Kirjeldus

21. märtsist 2024 rakendatakse Tallinna lennuväljal uued halva nähtavuse protseduurid (LVP). LVP kehtimise ajal on Tallinna lennuväljal võimalik teostada järgnevaid lennuoperatsioone:

5 Raadionavigatsiooni- ja maandumisseadmed

Seadme tüüp
IDFREQ
Tööaeg
Saateantenni koordinaadid
DME saateantenni kõrgus
Märkused
1234567
LOC 08
ILS CAT II
II/T/3
(9° E 2020)
IIB108.300 MHzH24592447.4N
0245223.3E
LOC kurss 081°
GP 08
ILS CAT II
II/T/3
334.100 MHzH24592445.0N
0244856.8E
3°, RDH 54 ft
DME 08IIBCH 20XH24592445.0N
0244856.8E
200 ft
Tegevusraadius:
25 NM
LOC 26
ILS CAT II
II/T/3
(9° E 2020)
ILK109.300 MHzH24592448.0N
0244804.6E
LOC kurss 261°
GP 26
ILS CAT II
II/T/3
332.000 MHzH24592443.6N 0245140.4E3°, RDH 54 ft
DME 26ILKCH 30XH24592443.6N 0245140.4E200 ft
Tegevusraadius:
25 NM

5.1 Lennuväljatakistused

Ala 4 takistused on leitavad lehelt aim.eans.ee/takistused.

5.2 Kohalikud lennuvälja eeskirjad

5.2.1 Halva nähtavuse protseduurid (LVP)

5.2.1.1 Lubatud operatsioonid

Kui LVP on kasutuses, on rajal 08/26 lubatud järgnevad operatsioonid:

  1. CAT II lähenemised ja maandumised otsustuskõrgusega (DH) mitte vähem kui 100 ft ja nähtavusega rajal (RVR) mitte vähem kui 300 m ja
  2. LVTO RVR tingimustes mitte vähem kui 125 m (200 m D-klassi õhusõidukitel).

CAT II lähenemised on lubatud operaatorile, kelle protseduurid on heaks kiidetud tema pädeva asutuse poolt. Heakskiidu koopia peab olema õhusõiduki pardal või on esitatud Eesti pädevale asutusele.

Juhendatud stardid (guided take-off) ei ole lubatud.

5.2.1.2 Maapealse liikluse juhtimise süsteem (A-SMGCS)

LVP põhineb A-SMGCS süsteemi kasutamisel. A-SMGCS süsteemi rikke korral peatatakse LVP.

5.2.1.3 Kriteeriumid LVP algatamiseks ja lõpetamiseks

LVP ettevalmistusfaasiga alustatakse, kui RVR langeb alla 1000 m ja/või pilve kõrgus on 200 ft ja CAT II operatsioonid on tõenäolised.

LVP rakendatakse, kui RVR langeb 600 meetrini ja/või pilve kõrgus on alla 200 ft.

LVP lõpetatakse, kui RVR on suurem kui 600 m ja pilve kõrgus suurem kui 200 ft ning on oodata jätkuvat ilmastikutingimuste paranemist.

Piloote informeeritakse ATIS-e kaudu või ATC poolt, kui LVP on rakendatud.

5.2.1.4 Markeeringute, tulede ja ootekohtade kirjeldus
5.2.1.4.1 Ruleerimine

Kõik ruleerimisteed (v.a ruleerimistee D) on varustatud ruleerimistee telgjoone tuledega ja on kasutatavad ruleerimiseks. Ruleerimistee D ei ole LVP ajal kasutatav.

Vajaduse korral kasutab ATC liikluse juhtimiseks manööverdusalal vaheootekohti. Kõik vaheootekohad on varustatud kollaste vaheootekoha tuledega. Ruleerimisteedel on liikluse juhtimiseks saadaval järgnevad vaheootekohad:

  • A2, A3, A4, A5, A6, A8 ja E2 - läänesuunaliselt;
  • A7 - idasuunaliselt.
5.2.1.4.2 Rajale sisenemine / kasutatavad RHP-d

LVP kehtimise ajal on rajale sisenemine võimalik läbi järgnevate raja ootekohtade:

  • Raja 08 puhul CAT I/II ootekoht ruleerimisteel B;
  • Raja 26 puhul CAT II ootekoht A1 või CAT I/II ootekoht Z1;
  • Raja 26 puhul CAT I/II ootekohad ruleerimisteedel S või F, kui teostatakse start osalise raja pikkusega.
5.2.1.4.3 Raja vabastamine

LVP kehtimise ajal peaksid piloodid planeerima raja vabastamist järgnevalt:

  • Ruleerimistee F või S, kui maandutakse rajale 08. Ruleerimisteed E võivad kasutada PROP õhusõidukid, kui ATC on andnud selleks loa eeldusel, et raja vabastamise aeg on väiksem, kui kasutades ruleerimisteed F;
  • Ruleerimistee E, kui maandutakse rajale 26 v.a, kui ATC ei ole andnud teistsugust luba.

Raja vabastamiseks mõeldud ruleerimisteed on varustatud vabastamist tähistavate roheliste/kollaste ruleerimistee telgjoone tuledega.

Kui ATC poolt on saadud juhis teavitada “rada vaba”, ei tohi seda teha enne, kui õhusõiduk on täielikult ületanud roheliste/kollaste ruleerimistee teljetulede osa lõpu.

5.2.1.5 LVP kirjeldus

ILS tundlikke alasid kaitstakse, kui ILS lähenemist teostav õhusõiduk on 3 NM kaugusel puutekohast. ILS kriitilisi alasid kaitstakse, kui ILS lähenemist teostav õhusõiduk on 7 NM kaugusel puutekohast.

Nende eesmärkide saavutamiseks tagab ATC asjakohase intervalli lõpplähenemisel olevate õhusõidukite vahel. CAT II operatsioonide korral on intervall umbes 15 NM ja rohkem kui 20 NM, kui maandumiste vahel toimub väljumine.

Raja 08 puhul ei ole osalise raja pikkusega stardid lubatud. Raja 26 puhul on osalise raja pikkusega stardid lubatud ainult ruleerimisteede F ja S ristmikelt.

5.2.1.6 RVR teave

ATC teatab lähenevale õhusõidukile TDZ RVR näidu koos lähenemis- ja maandumisloaga. MID ja END RVR näitudest teavitatakse ainult järgnevatel juhtudel:

  • näidud on väiksemad kui TDZ RVR näidud ja väiksemad kui 800 m, või
  • näidud on väiksemad kui 550 m, või
  • piloodi palvel.

Väljuvale õhusõidukile teatatakse kõik RVR näidud, kui mistahes näit on alla 800 m.

5.2.1.7 CAT II lähenemised

RNAV 1 kõlblik õhusõiduk võib ühineda ILS kursijoonega mööda RNAV STAR-i. Õhusõidukite vektoreerimisel finaali võimaldatakse neil ühineda ILS kursijoonega hiljemalt 9 NM kaugusel maandumispunktist.

CAT II lähenemisteks ei anta eraldi lähenemisluba ja CAT II lähenemised on saadaval, kui LVP on rakendatud.

Juhul kui seadmetes, mis on vajalikud CAT II lähenemisteks, esineb häireid, mille tõttu ei vasta seade CAT II lähenemise nõuetele, informeeritakse piloote NOTAM-i, ATIS-e või ATC kaudu.

5.2.1.8 LVP peatamine

Juhul kui lennuväli ei ole võimeline tagama vastavust LVP rakendamise nõuetele, informeeritakse piloote NOTAM-i, ATIS-e või ATC kaudu: “Airport unable to comply with low visibility procedures".

5.2.1.9 CAT II lähenemiste harjutamine CAT I tingimustes

Protseduuri on võimalik kasutada lennuettevõtjatel, kes on omandanud standardse CAT II lähenemise heakskiidu oma pädevalt asutuselt.

Piloodid, kes soovivad harjutada ILS CAT II lähenemist, peavad esitama sellekohase soovi esmases raadiosides TALLINN RADAR-iga kasutades fraasi: “Request practise CAT II approach”.

Luba antakse lähtuvalt liiklusolukorrast ja maapealsete seadmete saadavusest.

Kui CAT II lähenemise harjutamise luba antakse, kaitstakse ILS CAT II tundlikke alasid, kui õhusõiduk on 3 NM kaugusel maandumispunktist.

5.2.2 Jäätõrje

Õhusõidukite jäätõrjet tohib teostada ainult lennuvälja poolt määratud aladel – perrooni seisupaikadel või kaug-jäätõrjealal ruleerimistee A ootekohal A1 ja PÕHJA jäätõrjealal (ruleerimisteede HL ja HR ootekohtadel).

Kui rada 08 on kasutusel, tehakse jäätõrjet ainult perrooni seisupaikadel. Kui rada 26 on kasutusel, saab jäätõrjet teostada kaug-jäätõrje alal ruleerimistee A ootekohal A1 ja PÕHJA jäätõrjealal (ruleerimisteede HL ja HR ootekohtadel).

LVP kehtimise ajal ei ole PÕHJA jäätõrjeala (ruleerimisteede HL ja HR ootekohtadel) kasutatav.

  • Ootekohal A1 on lubatud jäätõrjet teostada max 74 m tiivaulatusega õhusõidukitel.
  • PÕHJA jäätõrjealal (ootekohtadel HL ja HR) on lubatud jäätõrjet teostada max 36 m tiivaulatusega õhusõidukitel.

Esmane jäätõrje tellimus tuleb õhusõiduki meeskonnal esitada Tallinn Airport GH-le kanalil Tallinn Handling 131.905 nii vara kui võimalik, aga vähemalt 15 minutit enne off-block aega. Seejärel informeerib teeninduse koordinaator õhusõiduki meeskonda kanalil Tallinn Handling 131.905 alast, kus jäätõrjet teostatakse ning edastab tellimuse jäätõrje operaatorile (De-icing 121.780).

5.2.3 Ruleerimine

5.2.3.1 Nähtavuse tingimused ruleerimisel manööverdusalal

Selleks, et kirjeldada lennujuhtimisteenuse osutamist Lennart Meri Tallinna lennuvälja manööverdusalal erinevates nähtavuse tingimustes, on määratletud järgmised neli nähtavuse olukorda nii päevaseks kui öiseks ajaks:

  1. Nähtavuse tingimus 1

    RVR on 1000 m või suurem. Nähtavus on piisav, et piloot saaks ruleerida ning visuaalse vaatluse teel ruleerimisteedel ja ristmikel vältida kokkupõrkeid ülejäänud liiklusega ning et lennujuhtimisüksuste personal saaks visuaalse vaatluse teel juhtida kogu liiklust.

  2. Nähtavuse tingimus 2

    RVR on väiksem kui 1000 m, aga 550 m või suurem. Nähtavus on piisav, et piloot saaks ruleerida ning visuaalse vaatluse teel vältida kokkupõrkeid ruleerimisteedel ja ristmikel ülejäänud liiklusega, kuid ebapiisav lennujuhtimisüksuste personali jaoks visuaalse vaatluse teel kogu liikluse juhtimiseks.

  3. Nähtavuse tingimus 3

    RVR on väiksem kui 550 m, aga suurem kui 75 m. Nähtavus on piisav, et piloot saaks ruleerida ja visuaalse vaatluse teel vältida kokkupõrkeid ruleerimisteedel ja ristmikel ülejäänud liiklusega, aga ebapiisav lennujuhtimisüksuste personali jaoks visuaalse vaatluse teel kogu liikluse juhtimiseks.

  4. Nähtavuse tingimus 4

    RVR on 75 m või väiksem. Nähtavus on ebapiisav, et piloot saaks visuaalse vaatluse teel ruleerida.

6 Lisad

Kaardi nimetus
Leht
Lennuväljakaart - ICAO
  Lisa 1
PDF
Lennuvälja takistuste kaart - ICAO - Tüüp A
  Lisa 2
PDF
Täppislähenemise maapinna kaart - ICAO
  Lisa 3
PDF
Instrumentaallähenemiskaart - ICAO - EETN ILS or LOC RWY 08
  Lisa 4
PDF
Instrumentaallähenemiskaart - ICAO - EETN ILS or LOC RWY 26
  Lisa 5
PDF