Tsiviillennundusele osutab meteoroloogiateenust Keskkonnaagentuur (KAUR).
Keskkonnaagentuuri peamaja:
Aadress: | Keskkonnaagentuur Mustamäe tee 33 10616 Tallinn |
Tel: | 666 0901 |
AFS: | Ei ole |
E-post: | kaur@envir.ee |
URL: | www.keskkonnaagentuur.ee |
Tööaeg: E-R 0800 kuni 1700 LMT.
Ilmaprognooside osakond:
Aadress: | Keskkonnaagentuur Ilmaprognooside osakond Mustamäe tee 33 10616 Tallinn |
Tel: | 666 0932 |
Faks: | 666 0934 |
AFS: | EETNEMHX |
E-post: | aviamet@envir.ee |
URL: | www.ilmateenistus.ee, www.lennuilm.ee |
Tööaeg: H24
Lisa 3 – | Rahvusvahelise lennunduse meteoroloogiline teenindamine |
Doc 7030 – | Regionaalsed lisaprotseduurid |
Doc 7754 – | Euroopa aeronavigatsiooni plaan |
Doc 8896 – | Lennundusmeteoroloogia käsiraamat |
Doc 014 – | Euroopa SIGMETi juhend |
Erinevused nendest sätetest on toodud GEN 1.7.
Informatsioon meteoroloogiliste vaatluste ja ilmateadete kohta on välja toodud Tabelis 3.5.3.
Jaama nimi/ Asukohaindeks | Vaatluse tüüp ja sagedus/ automaatne vaatlusjaam | MET teated ja lisainfo | Vaatlussüsteem ja koht(ad) | Tööaeg | Klimatoloogiline info |
---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
1) Ei vasta nõuetele. 2) Tuule vaatluste tulemused RWY 32 maandumistsoonis ei ole adekvaatsed. | |||||
KÄRDLA EEKA | Pooletunnine pluss spetsiaalvaatlused. | METAR, SPECI | Automaatne ilmavaatlussüsteem: Tuuleandurid: anemomeetrid 174 m FM THR 14; 228 m FM THR 32.2) RVR: transmissiomeetrid: 161 m FM THR 14; 249 m FM THR 32. Pilvekõrgusemõõtjad: 384 m FM THR 14; 922 m FM THR 32. Temperatuuri ja niiskuse andur: 174 m FM THR 14. Õhurõhumõõtja: 174 m FM THR 14. | AVBL 1) | |
KURESSAARE EEKE | Pooletunnine pluss spetsiaalvaatlused. AUTO METAR ja AUTO SPECI väljaspool ATS/MET tööaega. | METAR, SPECI, AUTO METAR, AUTO SPECI | Automaatne ilmavaatlussüsteem: Tuuleandurid: anemomeeter 350 m FM THR 17; 350 m FM THR 35. RVR: transmissiomeetrid 350 m FM THR 17; 350 m FM THR 35. Pilvekõrgusemõõtjad: 455 m FM THR 17; 195 m FM THR 35. Temperatuuri ja niiskuse andur: 350 m FM THR 17. Õhurõhu andur: 350 m FM THR 17. | vt EEKE AD 2.11 p 2EEKE AD 2.3 p 7 ATS | AVBL |
PÄRNU EEPU | Pooletunnine pluss spetsiaalvaatlused. | AUTO METAR, AUTO SPECI | Automaatne ilmavaatlussüsteem: Tuuleandurid: anemomeetrid 320 m FM THR 03; 362 m FM THR 21. RVR: transmissomeetrid TDZ 03 ja 21 lähedal. Pilvekõrgusemõõtjad: 538 m FM THR 03; 538 m FM THR 21. Temperatuuri ja niiskuse andurid: 320 m FM THR 03; 362 m FM THR 21. Õhurõhu andurid: 320 m FM THR 03; 362 m FM THR 21. | AVBL 1) | |
LENNART MERI TALLINN EETN | Pooletunnine pluss spetsiaalvaatlused. | METAR, SPECI, TREND (2220-0320 O/R), WS | Automaatne ilmavaatlussüsteem: Tuuleandurid: anemomeetrid 351 m FM DTHR 08; 341 m FM THR 26. RVR: transmissomeetrid 357 m FM DTHR 08; 1705 m FM THR 26; 344 m FM THR 26. Pilvekõrgusemõõtjad: 525 m FM DTHR 08; 366 m FM THR 26. Temperatuuri ja niiskuse andur: 354 m FM DTHR 08. Õhurõhumõõtja: 351 m FM DTHR 08. | H24 | AVBL |
TARTU EETU | Pooletunnine pluss spetsiaalvaatlused. | METAR, SPECI, AUTO METAR (Väljaspool MET üksuse tööaegu) | Automaatne ilmavaatlussüsteem: Tuuleandurid: anemomeetrid 308 m FM THR 08; 300 m FM THR 26. RVR: skateromeetrid TDZ 08 ja 26 lähedal. Pilvekõrgusemõõtjad: 176 m FM THR 08; 990 m FM THR 26. Temperatuuri ja niiskuse andur: THR 26 tuuleanduri lähedal. Õhurõhumõõtja: lennujuhtimistorni V korrusel. | AVBL | |
ÄMARI MILITAAR- LENNUVÄLI EEEI | Igatunnine pluss spetsiaalvaatlused. | METAR, SPECI TREND, AUTO METAR, AUTO SPECI | Automaatne ilmavaatlussüsteem: Tuuleandurid: anemomeetrid 150 m FM THR 06; 150 m FM THR 24. RVR: transmissomeetrid MID, TDZ 06 ja 24 lähedal. Pilvekõrgusmõõtjad: 900 m FM THR 06; 900 m FM THR 24. Temperatuuri ja niiskuse andurid: THR 06 ja THR 24 tuuleandurite lähedal. Õhurõhumõõtjad: 150 m FM THR 06 ja 150 m FM THR 24. | vt EEEI AD 2.3 | AVBL |
Kärdla lennuvälja METAR teated on kättesaadavad ainult aegadel, mis on toodud EEKA AD 2.11 p 2.
Tartu ja Kuressaare lennuväljadel edastatakse automatiseeritud METAR ilmateateid väljaspool lennuvälja tööaega. Teated sisaldavad tüübi indikaatori tähist AUTO.
Märkus: Automaatse ilmavaatlussüsteemi kasutamisel toimub vaatlusandmete edastamine väljaspool tööaega automaatselt ilma inimese sekkumiseta. Tehniliste piirangute ja mõõtmisseadmete asukoha tõttu ei võimalda lennuvälja automaatne ilmavaatlussüsteem määrata ilmanähtuseid, pilvehulka, -kõrgust ja -liiki (///) ning nähtavust (NDV) nii täpselt kui inimvaatleja. Piloodid peavad pöörama tähelepanu sellele asjaolule kui kasutatakse automaatse ilmavaatluse informatsiooni.
Spetsiaalvaatlusi teostatakse lisaks regulaarvaatlustele ja teateid edastatakse, kui üks või mitu meteoroloogilist elementi muutuvad järgmiste kriteeriumite piires:
tuule keskmine suund muutub 60° võrra või rohkem võrreldes suunaga viimases ilmateates, kusjuures keskmine tuule kiirus enne ja/või pärast muutumist oli 10 sõlme või rohkem;
tuule keskmine kiirus muutub 10 sõlme võrra või rohkem, võrreldes tuule kiirusega viimases ilmateates;
maksimaalne tuule kiirus muutub 10 sõlme võrra või rohkem, kusjuures tuule keskmine kiirus enne ja/või pärast muutumist oli 15 sõlme või rohkem;
maksimaalne tuule kiirus viimase 10 minuti jooksul ulatub 29 sõlmeni (EEKA, EEKE, EEPU, EETU) või 30 sõlmeni (EETN) ja edaspidisel tugevnemisel iga 10 sõlme võrra sõltumata tuule suunast;
meteoroloogiline nähtavus muutub paremaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui meteoroloogiline nähtavus muutub halvemaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 800, 1500, 3000 või 5000 m;
lennuraja nähtavuskaugus (RVR) muutub paremaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui lennuraja nähtavuskaugus (RVR) muutub halvemaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 50, 175, 300, 550 või 800 m;
pilvede (BKN või OVC) alumise kihi alampiir muutub kõrgemaks ja ulatub või läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest, või kui pilvede (BKN või OVC) alumise kihi alampiir muutub madalamaks ja läbib ühte või mitut järgmistest väärtustest: 100, 200, 500, 1000 ja 1500 ft;
Prognoosid lennuväljade kohta ja korrektiivid nendele koostatakse TAF koodis ja edastatakse rahvusvahelistesse OPMET infopankadesse ja SADIS keskustesse AFTN/AMHS kaudu.
Lennuväli | TAF kehtivuse periood | Bülletään | TAF koostamise aeg | TREND |
---|---|---|---|---|
Lennart Meri Tallinn (EETN) | 0024, 0606, 1212, 1818 | FTEO31 | 30 min enne jõustumisaja algust | Olemas |
Kuressaare (EEKE) | O/R, 2 HR PN | FCEO32 | 1 HR enne jõustumisaja algust | Ei ole |
Kärdla (EEKA) | O/R, 2 HR PN | FCEO32 | Ei ole | |
Pärnu (EEPU) | O/R, 2 HR PN | FCEO32 | Ei ole | |
Tartu (EETU) | O/R, 2 HR PN | FCEO32 | Ei ole | |
Ämari militaarlennuväli (EEEI) | 0024, 0606, 1212, 1818 | FTEO33 | 30 min enne jõustumisaja algust | Olemas |
Maandumisprognoos koosneb lennuväljal oodatavatest märkimisväärsetest meteoroloogiliste tingimuste muutumise lühikirjeldusest ning see prognoos lisatakse METAR teatele.
Maandumisprognoosi kehtivusperiood on 2 tundi arvestades teate, mille osa see on, edastamise ajast.
Lendudeks madalatel kõrgustel on ette nähtud ohtlike ilmastikutingimuste prognostiline kaart SIGWX SFC – 10000 ft koos tuule- ja õhutemperatuuri prognoosiga kõrgustes, mis väljastatakse fikseeritud kellaaegadeks 06, 09, 12, 15, 18 UTC ja edastatakse Lennuliiklusteeninduse AS-i AIM-üksusele 3 tundi enne kehtivusaja algust.
*** Hoiatus edastatakse ajavahemikus 1 NOV - 31 MAR õhutemperatuuri langemisel pärast sulaperioodi alla 0°C.
Oodatavast tuulenihkest antakse hoiatus ainult Lennart Meri Tallinna lennuvälja kohta ja hoiatus edastatakse vastavatele ATS üksustele.
Lennart Meri Tallinna lennuvälja teenindab AIM üksus ja teisi lennuvälju vastav ATS või MET üksus (vt osa AD 2.11).
Kaardid | |||
---|---|---|---|
S = | maapinna analüüs (viimane kaart) | T = | tropopausi kaart |
U = | ülemise õhuruumi analüüs (viimane kaart) | SWH = | oluliste ilmanähtuste ülemistes kõrgustes kaart |
P = | ülemise õhuruumi prognostiline kaart | SWM = | oluliste ilmanähtuste keskmistes kõrgustes kaart |
W = | oluliste ilmanähtuste kaart | SWL = | oluliste ilmanähtuste madalates kõrgustes kaart |
Ettenähtud briifing / konsultatsioon | Lennudokumentatsiooni tüübid | ||
---|---|---|---|
P = | isiklik konsultatsioon | C = | kaardid |
T = | telefon | CR = | ristlõige |
TV = | sisetelevisiooni süsteem | PL = | vaba tekst lennunduse lühenditega |
D = | selfbriifingu terminal | TB = | tabelikujulised vormid |
muud avastatud meteoroloogilised tingimused (nt tuulenihe või vulkaanituha pilv), mis kapteni arvates avaldavad mõju ohutusele või märgatavalt mõjutavad teiste õhusõidukite käitamise efektiivsust.
Teatetüübi nimetus | |
1. osa − | Asukoha informatsioon |
Õhusõiduki tunnus | |
Asukoht või laius- ja pikkuskraadid | |
Kellaaeg | |
Lennutasand või kõrgus merepinnast | |
3. osa − | Meteoroloogiline info |
Meteoroloogiline info p 6.1 nimekirjas punktidest a) kuni d). |
MWO nimi / asukohaindeks | Tööaeg | Teenindatav FIR või CTA | SIGMET-i tüüp / kehtivus | SIGMET-i eriprotseduurid | AIRMET protseduurid | Teenindatav ATS-üksus | Lisainfo |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
TALLINN/EEMH | H24 | Tallinn FIR | SIGMET / 4 HR | Ei ole | Ei ole | Tallinn TWR Tallinn APP Tallinn ACC | Ei ole |
ATIS-te edastused on olemas Lennart Meri Tallinna lennuväljal, Tartu lennuväljal ja Ämari militaarlennuväljal. Vastavalt Tsiviillennunduse konventsiooni Lisa 11, ptk 4 p 4.3.7 sisaldab ATIS-e poolt edastatav info järgnevaid elemente (tabel 3.5.9).
Iga edastus algab alfabeetilise tunnusega.
Tabel GEN 3.5.9 Muud automatiseeritud meteoroloogilised teenindused | |||
---|---|---|---|
Teeninduse tähis | Edastatav info | Ala, marsruudi ja lennuvälja kattuvus | Märkused |
1 | 2 | 3 | 4 |
Lennuvälja automaatne infoteenindus | Järgnev informatsioon edastatakse antud järjekorras:
| Rahvusvaheline Lennart Meri Tallinna lennujaam 1) ATIS tegevusraadius VHF kanalil: | Kanal: Tööaeg: Keel: Saadaval telefoni teel: Märkus: Lennart Meri Tallinna lennuvälja meteoroloogilise briifingu info on osas EETN AD 2.11. |
Lennuvälja automaatne infoteenindus | Järgnev informatsioon edastatakse antud järjekorras:
| Ämari militaarlennuväli 2) ATIS tegevusraadius VHF kanalil: | Kanal: Tööaeg: Keel: Saadaval telefoni teel: Märkused: Ämari lennuvälja meteoroloogilise briifingu info on osas EEEI AD 2.11. ATIS-e ülekanne põhineb METAR-il ja uuendatakse vajadusel SPECI-l põhinevana. |
Lennuvälja automaatne infoteenindus | Järgnev informatsioon edastatakse antud järjekorras:
| Rahvusvaheline Tartu lennujaam 3) ATIS tegevusraadius VHF kanalil: | Kanal: Tööaeg: Keel: Saadav telefoni teel: Märkus: Tartu lennuvälja meteoroloogilise briifingu info on osas EETU AD 2.11. |
1) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt järgneva tunni igal 20 ja 50 minutil METAR-teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECI-teate järgi, vastavalt Tsiviillennunduse konventsiooni Lisa 3 standarditele ja muudatustele aeronavigatsiooniteabes. Nõuded SPECI-teadetele on ära näidatud punktis 3.1.2.
2) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt meteoroloogiatalituse tööaegadel järgneva tunni igal 50 minutil ning väljaspool meteoroloogiatalituse tööaega automaatselt järgneva tunni igal 20 ja 50 minutil. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EEEI AD 2.11.
3) ATIS-e edastus on pideva ja korduva loomuga, mis antakse välja regulaarselt meteoroloogiatalituse tööaegadel järgneva tunni igal 20 ja 50 minutil METAR-teatega ja vajadusel uuendatakse vastavalt SPECI-teate järgi ning väljaspool meteoroloogiatalituse tööaega automaatselt järgneva tunni igal 20 ja 50 minutil. Meteoroloogiatalituse tööajad on märgitud osas EETU AD 2.11.